keinginan hati

Burrrrbbbbbb alhamdulillah kenyang.  Harini aku mkn banyak k banyakkk sgt. Huh. Lupa plak niat berdiet. Takpelah, dah msuk perut dah punn ;) Okay entry kalini, nak share share cara membuat Red Velvet in jar. pernah cuba tak? Rugi ah kalau tak pernah do do doooooo. Resipi ni aku salin je dekat tv sebab aku mmg suke tahap boleh jadi gila a kat channel yang siarkan rancagan masak memasak ni. Kire nye aku ni laju gak ahh bak kate mat salleh cepat pickup sbb aku boleh relax je salin smbil dgr dorg ckp dgn complete k complete *tapi taktau kalau korang ta faham. Nanti habis sesi rujuk balik. kahkahh~

CARA-CARA MEMBUAT CAKE :-

*setengah cawan lemak sayuran, campurkan dengan 1setengah cawan gula castor, pukul smpai ringan. Masukkan telur 2 biji smpai sebati, esen vanilla, appel sider venegar, butter milk, pewarna merah dan akhir sekali masukkan tepung yang telah diayak bersama 6sudu etengah serbuk koko, sedikit garam dan satu sudu setengah soda berkabonat.
*Panaskan ketuhar 175c dan masak selama 40/50minit.

CARA-CARA MEMBUAT BUTTER MILK:-

*1cawan susu, 1sudu kecil jus lemon.
-nak beli terus boleh tapi mahal dan membazir sbb kite gunakan sikit jerrrrr.

CARA MEMBUAT TOPPING/ ICING:-

*Tuangkan dua cawan mentega, 2cawan gula castor, 2sudu kecil esen vanilla, puul hingga kembang dan msukkan roux yg telah sejuk kealam campuran butter. Pukul hingga menjadi lebih pekat. Sejukkan dan hias diatas cake. Siap :)


CARA MEMBUAT ROUX (FRENCH BUTTER ROUX) :-

*Masukkan 2cawan susu biasa, 10sudu besar tepung gandum, kacau sehingga rata dan pekat. Sejukkan.
________________________________________________

Bagi aku, cara mudah nak buat topping ada, tp mahal sikit sbb gunakan imported cheese. Tapi ofcours lagi sedap and cepat :)

Untuk icing/frosting,
2  cawan gula icing
4 oz Cream Cheese, suhu bilik
2 sudu besar mentega tanpa garam, lembut pada suhu bilik
1 sudu besar susu segar
1 sudu teh Vanilla Extract


*Masukkan kedalam mixer pukul smpai kental.  

ni ada sekeping gambar tuk yang tak pernah tgok. dap ni weeehhhhhh. sebotol biasa dalam lingkungan Rm6.oo- Rm8.oo Doakan aku kahwin nnt aku bagi korang sebijik sorang ehh. Smoga dimurahkan rezeki Aminn. ihikss :)


Settel.
Daisypath Anniversary tickers